Kjartan og Signe landskab

Ny Salgschef med baggrund i det kommunale

Som et led i Dataproces’ strategi om at sætte ind med en stærk salgsindsats og vækste yderligere, blev der pr. medio november 2020 ansat en ny Salgschef til at drive opgaven fremad.

Det seneste år har Dataproces stået uden en salgschef, men i november i år tiltrådte Signe Thiim Knudsen stillingen. Signe har en baggrund i det kommunale. Hun startede sin karriere i Københavns Kommune, hvor hun i 2017 blev leder for afdelingen Budget og Analyse i Kultur- og Fritidsforvaltningen for senere at rykke til Vallensbæk Kommune som Økonomichef.

I sit arbejde i kommunerne har Signes fokus været på økonomi og budgetter såvel som analyse og effektiviseringsstrategier. Det var også her, hun fandt ud af, at det særligt var koblingen mellem økonomi og IT, der fangede hendes interesse samtidig med, at hendes udviklingsdrive trak i hende.

Forståelse og indsigt i kommunernes arbejde

I jobbet som Salgschef har Signe den fordel, at hun har stor indsigt i både kommunernes arbejde, men også i målgruppen, som Dataproces henvender sig til. ”Jeg har siddet på den anden side af bordet, hvilket er en fordel, fordi jeg kan vende samtalerne, så vi får kunden i fokus. Jeg kan udfordre det, der sker fra nogle lidt forskellige vinkler, fordi jeg kender til, hvad der var vigtigt for mig at høre som chef”, siger Signe, men pointerer også, at det er vigtigt ikke at skære alle offentlige chefer over én kam eller at tro, alle kommuner er ens – for det er langt fra tilfældet.

For Signe er netop disse erfaringer og indsigter væsentlige, da de gør, at hun kan sætte sig ind i de forskellige tanker og overvejelser, der ligger bag, når en leverandør som Dataproces præsenterer forskellige IT-løsninger og analyser og hun ved, hvordan det er at samarbejde med eksterne leverandører.

”Jeg har set rigtig mange IT-leverandører komme ind ad døren, og har også købt fra forskellige sådanne, så jeg ved, hvad der skal fungere, når man arbejder sammen med IT- og konsulent virksomheder” fortæller hun og understreger, at det helt klart er noget, hun kan tage med sig og drage nytte af i sin nuværende stilling.

Skabe et fælles sprog

Noget af det der særligt tiltaler Signe, er arbejdet med at italesætte og tydeliggøre, hvad det vil sige, når noget er en god IT-løsning. Dette udspringer af hendes kommunale erfaringer, hvorigennem hun har oplevet, at det kan være svært at skelne mellem de gode og dårlige IT-løsninger – en udfordring der ifølge hende er særlig udbredt rundt omkring i kommunerne.

”Jeg tror, at vi mangler et sprog i den offentlige sektor for dårlige IT-løsninger og forståelsen for, hvornår en IT-løsning er god og dårlig – og hvad skal der egentlig til? Der er ofte fokus på, at digitalisering er godt, men det er ikke altid, der tales om, hvad der er en god IT-løsning i den specifikke kontekst, ligesom det heller ikke er altid, at roller, opgaver og ansvar på tværs af organisationen tilpasses den nye løsning. Jeg synes, det er vildt interessant at se, om man kan være med til at skabe et sprog for IT-løsninger i den offentlige sektor. Og lige præcis her kan jeg bidrage med mit sprog og mine erfaringer fra den offentlige sektor”, udtaler hun.

Udover at skabe et fælles sprog omkring IT-løsninger, er Signe også stærkt optaget af hele den udvikling, der sker i den offentlige sektor omkring digitalisering og IT, hvor markedet er i stor bevægelse.

”Det er sindssygt spændende, hvordan markedet begynder at bevæge sig hen imod fælles IT-løsninger (SaaS-produkterne) i stedet for, at kommunerne hver især har udviklet deres egen lille IT-løsning, som er svær at få til at fungere på længere sigt. Det er utrolig svært og tidskrævende at vedligeholde en robot – særligt hvis du ikke selv har bygget den eller har tegningerne til den. Det er uden tvivl både billigere og af højere kvalitet for den enkelte kommune, at købe disse produkter af en specialiseret leverandør frem for at udvikle dem selv – men alligevel omtales konsulenter indimellem som et fy-ord. Det er egentlig utrolig ærgerligt, for det svarer til, at kommunerne selv skulle forsøge at plante og pleje alle de æbletræer, der skal til, for at der kan spises æbler i daginstitutionerne” pointerer hun.

Hele den udvikling der sker omkring IT-løsninger i den offentlige sektor såvel som i Dataproces, er en udvikling, som Signe har særligt øje for og har et stort drive ift. at være med til at føre endnu længere, end det er nu. For hende giver det ekstra god mening at fokusere på udviklingen med at sælge og udvikle IT-løsninger, der kan bruges af mange, da det giver en win-win-situation for kommunerne i form af høj kvalitet, længere levetid samt billigere priser.

En ny salgsafdeling

Det er ingen hemmelighed, at der i Dataproces er et stort fokus på IT- og robotløsninger såvel som digitale dataanalyser, men for Signe er det også vigtigt at lægge vægt på den viden, virksomheden besidder.

”Vi har rigtig meget viden i Dataproces, der kan give virkelig meget værdi rundt omkring i kommunerne, og det at turde at give sin viden kan være en udfordring. Men samtidig vil jeg også gerne, at vi er nogen, der deler viden på tværs af kommunerne”, fortæller hun.

Dette fokus på vidensdeling, samarbejde og at skabe værdi, er noget, Signe brænder for og vil sætte yderligere spot på i Dataproces’ salgsafdeling. Det handler ikke blot om at sælge, men om at udnytte de ressourcer, der er i virksomheden og anvende dem, så det giver endnu bedre mening for kunder at samarbejde med Dataproces, fordi det bliver tydeligt, at det bidrager positivt i deres kommune.

Fokus er derfor først og fremmest på kunderne, hvilket også ses i Signes vision for salgsafdelingen. ”Den overordnede vision for en salgschef er vel altid at sælge så meget som muligt, men jeg vil krydre den med, at lave så mange gode salg som muligt, hvor det er tydeligt, at det vi sælger, skaber værdi for vores kunder og forhåbentligt bidrager til en mere effektiv offentlig sektor”, udtaler Signe.

En virksomhed i vækst

Den første måned har da også været en spændende tid for hende, hvor hun har mærket, hvordan det er at træde ind i en virksomhed, der er i gang med at vækste, og hvor organisationen kontinuerligt tilpasser sig til udviklingen. Netop denne udvikling med at gå fra at være en lille, ivrig iværksættervirksomhed til at være en børsnoteret virksomhed, der har fuldt fokus på at være en professionel sparringspartner for kommunerne, har været tydelig at mærke for Signe.

”Der har været rigtigt meget fokus på roller og ansvar, og det er ret tydeligt for mig, at Dataproces er en virksomhed i bevægelse, og som står et ret vigtigt sted lige nu i forhold til at komme fra at være en ivrig iværksætter virksomhed med masser af drive, til at være en professionel sparringspartner, der stadig har masser af drive, men samtidig er en større organisation. Jeg tror også, at det er et meget klassisk step i sådan en vækstvirksomhed lige at genbesøge sine roller og ansvar, for at være sikker på hvem der gør hvad. Der sker rigtig mange ting i sådan en organisation, der er ved at vækste, og det synes jeg, er rigtig spændende”, afslutter hun.