Sommer Nyhedsbrev

Opgørelsen af udgiftsbehovet

Den aktuelle og en alternativ metode til beregningen af hver kommunes demografiske udgiftsbehov

I regi af tilskuds- og udligningssystemet består en kommunes samlede udgiftsbehov af en demografisk og en socioøkonomisk udgiftsbehovsopgørelse. Denne artikel præsenterer to forskellige metoder til beregning af kommunernes samlede udgiftsbehov med afsæt i den demografiske opgørelse.

Den demografiske opgørelse er baseret på den enkelte kommunes befolkningsstørrelse og alderssammensætning, mens den socioøkonomiske opgørelse er relateret til de sociale forhold, der gør sig gældende i kommunen, og er kendetegnet ved mere indirekte sammenhænge.

De samlede nettodrifts- og anlægsudgifter er delt sådan op, at den demografiske dimension udgør 67 pct., mens den socioøkonomiske opgørelse udgør de resterende 33 pct. De udgifter, der ikke bliver dækket af kompensationen for den demografiske sammensætning i kommunen, skal gennem tilskud- og udligningssystemet dækkes af den socioøkonomiske dimension. Men hvordan forløber den demografiske udvikling?

Se hvordan vores beregninger viser, at det blot er syv kommuner, der bidrager til udligningen kommunerne imellem ved omlægningen af den demografiske opgørelse.



Befolkningsudviklingen 2017-2027

For den demografiske opgørelse er det centralt, hvordan befolkningen i den enkelte kommune er sammensat. Det er af betydning, hvilken andel børn, erhvervsaktive og ældre udgør med henblik på, hvor stort aldersbetinget udgiftspres, kommunerne oplever pr. borger. Nedenstående skitserer den procentmæssige andel, aldersgrupperne udgør i by- og mindre bykommuner og mellem- og yderkommuner.

2017

2022

2027

Udvikling i procentpoint 2017-2022

Udvikling i procentpoint 2017-2027

0-19-årige

Hele landet

22,76 pct.

21,96 pct.

21,57 pct.

-0,80 pct.

-1,20 pct.

By- og mindre bykommuner

22,72 pct.

22,08 pct.

21,81 pct.

-0,65 pct.

-0,91 pct.

Mellem- og yderkommuner

22,83 pct.

21,75 pct.

21,01 pct.

-1,08 pct.

-1,83 pct.

20-64-årige

Hele landet

58,20 pct.

57,60 pct.

56,87 pct.

-0,60 pct.

-1,34 pct.

By- og mindre bykommuner

60,23 pct.

59,91 pct.

59,23 pct.

-0,32 pct.

-1,00 pct.

Mellem- og yderkommuner

54,61 pct.

53,39 pct.

52,18 pct.

-1,22 pct.

-2,43 pct.

65+-årige

Hele landet

19,03 pct.

20,43 pct.

21,57 pct.

1,40 pct.

2,53 pct.

By- og mindre bykommuner

17,05 pct.

18,01 pct.

18,96 pct.

0,96 pct.

1,91 pct.

Mellem- og yderkommuner

22,56 pct.

24,86 pct.

26,82 pct.

2,30 pct.

4,26 pct.

Tabel 1: Befolkningsudvikling, andel af det samlede folketal, 2017-2027
Kilde: Danmarks Statistik, egen tilvirkning


Overordnet er der en tilbagegang i andelen af de yngste og de erhvervsaktive borgere over perioden 2017-2027, mens der er en vækst i andelen af ældre. Mest markant for udviklingen er, at mellem- og yderkommunerne oplever det største fald i erhvervsaktive borgere, mens de oplever den suverænt største vækst i den andel, som de 65+ årige udgør. Faldet af erhvervsaktive borgere i mellem- og yderkommunerne er betydeligt højere end i by- og mindre bykommuner, der ligger lavere end det landsgennemsnitlige fald i den andel, de 20-64-årige udgør af det samlede folketal i kommunekategorien.

Fra 2017-2027 forventes andelen af de ældste borgere at stige, men i forhold til den vækst der forventes i kommunekategorierne, er der en forskel på 2,35 procentpoint. By- og mindre bykommuner ligger ikke blot under niveauet for mellem- og yderkommunerne men også under det landsgennemsnitlige niveau.



Udviklingen i det demografiske udgiftsbehov

Den andel en aldersgruppering udgør i den enkelte kommune, er af betydning. Hvis andelen af de yngste borgere mellem 0-19 år og de ældste borgere på 65+ år stiger, vil det demografiske udgiftspres pr. borger stige, da de borgere er mest udgiftstunge.

2022

Fordeling, aldersgrupper

Fordeling, udgiftsbehov

Antal borgere 0-5 år

371.737

6,3 pct.

8,9 pct.

Antal borgere 6-16 år

709.194

12,1 pct.

21,9 pct.

Antal borgere 17-19 år

205.631

3,5 pct.

2,4 pct.

Antal borgere 20-24 år

371.706

6,3 pct.

3,8 pct.

Antal borgere 25-29 år

403.100

6,9 pct.

5,0 pct.

Antal borgere 30-34 år

376.633

6,4 pct.

4,5 pct.

Antal borgere 35-39 år

332.907

5,7 pct.

4,1 pct.

Antal borgere 40-44 år

345.368

5,9 pct.

4,3 pct.

Antal borgere 45-49 år

388.817

6,6 pct.

5,1 pct.

Antal borgere 50-54 år

391.787

6,7 pct.

5,5 pct.

Antal borgere 55-59 år

412.988

7,1 pct.

6,0 pct.

Antal borgere 60-64 år

351.027

6,0 pct.

6,2 pct.

Antal borgere 65-74 år

629.567

10,7 pct.

7,6 pct.

Antal borgere 75-84 år

435.717

7,4 pct.

7,5 pct.

Antal borgere 85+ år

131.562

2,2 pct.

6,7 pct.

Tilbagegangskriteriet

16.957

0,3 pct.

0,6 pct.

Samlet antal borgere

5.857.741

100 pct.

100 pct.

Samlet udgiftsbehov

410.060.900

100 pct.

100 pct.

Demografisk opgørelse

274.740.803

67 pct.

67 pct.

Tabel 2: Den demografiske udgiftsbehovsopgørelse, 2022
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2022, Danmarks Statistik, egen tilvirkning


De yngste borgere mellem 0-16 år og de 75-85+-årige er dem, der vejer tungest. Aldersgruppefordelingen viser, hvor stor en andel det enkelte aldersinterval udgør af den samlede befolkningssammensætning, og udgiftsbehovsfordelingen viser, at de forskellige aldersintervaller vægter forskelligt, da der er forskellige udgifter knyttet op på dem. De unge borgere mellem 0-16 år vægter højt ved udgiftsbehovet, da der afholdes mange udgifter relateret til bl.a. institution og skole, mens de ældre borgere er udgiftstunge på baggrund af service- og sundhedsydelser. Det er af betydning for beregningen af udgiftsbehovet samt udligningsgraden for den enkelte kommune, hvordan kommunens borgere fordeler sig i aldersintervallerne.

Den samlede udgiftsbehovsopgørelse indeholder foruden den aldersbetingede opgørelse også en socioøkonomisk afspejling. Den socioøkonomiske opgørelse udgør 33 pct. af det samlede udgiftsbehov, hvorfor det aldersbetingede udgiftsbehov nedjusteres med 33 pct. pr. aldersgruppe.

Demografiske enhedsværdier, 100 pct.

Demografiske enhedsværdier, 67 pct.

Difference i kr.

Gennemsnitligt enhedsbeløb

70.003

46.902

23.101

Enhedsbeløb 0-5-årige

98.262

65.704

32.558

Enhedsbeløb 6-16-årige

127.056

84.957

42.099

Enhedsbeløb 17-19-årige

47.956

32.066

15.890

Enhedsbeløb 20-24-årige

42.005

28.087

13.918

Enhedsbeløb 25-29-årige

50.965

34.078

16.887

Enhedsbeløb 30-34-årige

48.874

32.680

16.194

Enhedsbeløb 35-39-årige

49.987

33.424

16.563

Enhedsbeløb 40-44-årige

51.751

34.604

17.147

Enhedsbeløb 45-49-årige

53.577

35.825

17.752

Enhedsbeløb 50-54-årige

57.576

38.499

19.077

Enhedsbeløb 55-59-årige

59.296

39.649

19.647

Enhedsbeløb 60-64-årige

72.689

48.604

24.085

Enhedsbeløb 65-74-årige

49.601

33.166

16.435

Enhedsbeløb 75-84-årige

70.725

47.291

23.434

Enhedsbeløb 85+-årige

207.688

138.872

68.816

Tabel 3: De demografiske enhedsværdier, kr. pr. borger, 2022
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2022, Danmarks Statistik, egen tilvirkning


Den gennemsnitlige difference mellem enhedsbeløbene ved 100 og 67 pct. er 23.101 kr. Nedjusteringen på 33 pct. til den sociale belastning i kommunerne giver den største difference for de 0-16-årige, de 60-64-årige samt for de 75+-årige, hvor alle fem aldersintervaller ligger over de gennemsnitlige 23.101 kr. Kommuner, der har en større andel af borgere i de aldersgrupperinger, vil som følge af nedjusteringen på 33 pct. opleve et økonomisk tab i forhold til, hvis nedjusteringen ikke gjorde sig gældende. Disse kommuner betaler som konsekvens af denne difference mere af det socioøkonomiske udgiftsbehov.



Effekten af omlægningen af den demografiske udgiftsbehovsopgørelse fra 67 pct. til 100 pct.

En anden metode, der gør plads til den socioøkonomiske opgørelse, tager udgangspunkt i at kompensere for de sociale forskelle set i forhold til kommunernes gennemsnitlige demografiske udgiftsbehov. Her vil de sociale forskelle være konstante med niveauet, som opgjort med afsæt i den gennemsnitlige værdi pr. aldersgruppering, og ikke blot 67 pct. heraf. Effekten gengives i nedenstående tabel med afsæt i opgørelsen af hver kommunes demografiske og socioøkonomiske udgiftsbehov pr. borger for statsgarantien 2022.

Kr. per borger

Hele landet

By- og mindre bykommuner

Mellem- og yderkommuner

Demografisk udgiftsbehov

46.902

46.097

48.376

Socioøkonomisk udgiftsbehov

23.101

22.868

23.527

Udgiftsbehov i alt

70.003

68.965

71.903

Difference set i forhold til landsgennemsnittet

0

-1.038

1.900

Demografiske udgiftsbehov ved 100 pct.

70.003

68.928

71.971

Difference, socioøkonomisk pres ift. landsgnsn.

0

-233

426

Udgiftsbehov i alt

70.003

68.695

72.397

Udgiftsbehov ift. landsgennemsnittet

0

-1.308

2.394

Difference mellem 67 pct. og 100 pct.

0

-270

494

Effekt i form af forøget udligning, 1.000 kr.

0

-951.482

971.944

Tabel 4: Effekt af udligning ved omlægning af den demografiske opgørelse, 2022
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2022, Danmarks Statistik, egen tilvirkning


Første sektion i tabellen (række 1-4) angiver den opgjorte kompensation for statsgarantien 2022. Anden sektion afspejler kompensationen, hvis ikke enhedsværdierne var nedjusteret med 33 pct., og derved fulgte enhedsværdierne angivet i tabel 3, mens Difference, socioøkonomisk pres ift. landsgennemsnittet angiver forskellen mellem landsgennemsnittet og kommunekategorierne. Denne metode har ingen betydning for det socioøkonomiske udgiftsbehov, men påvirker alene den demografiske opgørelse. Samlet set vil opgørelsesmetoden medføre en omfordeling på knap 1 mia. kr. fra by- og mindre bykommunerne til mellem- og yderkommunerne.

Ser vi nærmere på effekten af omlægningen af den demografiske udgiftsbehovsopgørelse inden for by- og mindre bykommunekategorien, er de fem kommuner, der taber og vinder mest pr. borger, følgende:

By- og mindre bykommuner

Effekt af udligningen kr. pr. borger

Effekt af udligningen i alt 1.000 kr.

Københavns Kommune

-1.714

-1.105.619

Aarhus Kommune

-1.111

-395.197

Frederiksberg Kommune

-795

-82.112

Aalborg Kommune

-717

-158.326

Odense Kommune

-639

-131.937

Allerød Kommune

1.138

29.727

Dragør Kommune

1.309

19.097

Furesø Kommune

1.396

57.404

Rudersdal Kommune

1.429

81.590

Hørsholm Kommune

1.575

37.174

Tabel 5: Top/bund 5: Udligningseffekt ved omlægningen af den demografiske opgørelse, 2022
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2022, Danmarks Statistik, egen tilvirkning


Hvis ikke den demografiske opgørelse blev nedjusteret med 33 pct., men den alternative metode blev anvendt, ville Københavns Kommune i 2022 skulle bidrage med 1.714 kr. mere pr. borger svarende til en samlet udligningseffekt på -1,11 mia. kr. Hørsholm Kommune ville derimod vinde 1.575 kr. mere pr. borger svarende til 37,17 mio. kr. i samlet udligningseffekt. Dette gør sig gældende, fordi der i Hørsholm Kommune bor en stor andel ældre borgere, hvilket ligeledes gør sig gældende for de fire øvrige kommuner i kategorien. En demografisk sammensætning med en stor andel udgiftslette borgere i den studie- og erhvervsaktive alder betyder, at kommuner har et lavere udgiftsbehov, hvorfor de skal bidrage med midler til udligningen kommunerne imellem. Dette gør sig gældende for de fem kommuner øverst i tabellen.

For mellem- og yderkommunerne ses det i nedenstående tabel, at selv de kommuner, der ville tabe mest på en omlægning fra 67 til 100 pct., ikke skal afgive midler til udligning kommunerne imellem.

Mellem- og yderkommuner

Effekt af udligningen kr. pr. borger

Effekt af udligningen i alt 1.000 kr.

Halsnæs Kommune

74

2.332

Odsherred Kommune

79

2.612

Ringsted Kommune

93

3.251

Norddjurs Kommune

131

4.836

Faxe Kommune

147

5.413

Brønderslev Kommune

800

28.948

Skanderborg Kommune

812

52.043

Rebild Kommune

904

27.825

Samsø Kommune

944

3.489

Ærø Kommune

946

5.618

Tabel 6: Top/bund 5: Udligningseffekt ved omlægningen af den demografiske opgørelse, 2022
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2022, Danmarks Statistik, egen tilvirkning


Den kommune, der i mellem- og yderkommunekategorien ville have den mindste gevinst af omlægningen, er Halsnæs Kommune, der ville modtage 74 kr. mere pr. borger svarende til en samlet udligningseffekt på 2,33 mio. kr. Ærø Kommune ville vinde 5,62 mio. kr. i samlet udligningseffekt svarende til 946 kr. mere pr. borger, da de har en betydelig overvægt af ældre borgere på 60+ år. Interessant for Brønderslev Kommune er, at kommunen vil modtage 28,95 mio. kr. i samlet udligningseffekt svarende til 800 kr. mere pr. borger, hvilket blot er 146 kr. mindre end Ærø Kommune, der ville opleve den største gevinst. Dette gør sig gældende, da den demografiske dimension af udligningssystemet er bundet op på det samlede folketal i den enkelte kommune. Forskellen mellem kommunerne er ikke større, da Brønderslev Kommune har et større samlet folketal end Ærø Kommune.

Hvis blikket hæves til at omfatte alle landets 98 kommuner, viser det sig, at det blot er syv kommuner, der bidrager til udligningen kommunerne imellem ved omlægningen af den demografiske opgørelse.

Effekt af udligningen pr. borger

Effekt af udligningen i alt

Københavns Kommune

-1.714

-1.105.619

Aarhus Kommune

-1.111

-395.197

Frederiksberg Kommune

-795

-82.112

Aalborg Kommune

-717

-158.326

Odense Kommune

-639

-131.937

Ishøj Kommune

-176

-4.091

Slagelse Kommune

-36

-2.870

Tabel 7: Kommuner der bidrager til udligning ved omlægningen af den demografiske opgørelse, 2022
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2022, Danmarks Statistik, egen tilvirkning


Differencen mellem Københavns Kommune, der bidrager med 1.714 kr. mere pr. borger, og Slagelse Kommune, der bidrager med 36 kr. mere pr. borger, er på 1.678 kr. pr. borger. Hvis ikke den demografiske udgiftsbehovsopgørelse blev nedjusteret, ville det betyde, at det er gruppen uden for arbejdsmarkedet, der finansierer de erhvervsaktive borgere. Dette gør sig gældende, da differencen mellem de demografiske enhedsværdier er størst for de yngste og ældste borgere. Herudover er det betydeligt, at det blot er syv kommuner, der bidrager til udligningen kommunerne imellem.



Vil du vide mere om udviklingen i den demografiske udgiftsbehovsopgørelse?

Ønsker du at vide mere om udviklingen i udgiftsbehovsopgørelsen i din kommune, er du altid velkommen til at kontakte teamleder Kasper Lund Nødgaard på KN@dataproces.dk eller 25551918.