Mellemkommunal refusion på førtidspensionsområdet - Lov nr. 1769
Lov nr. 1769 af 28. december 2023 er nu trådt i kraft. I følgende artikel har vores jurist Esben Høier Schmidt beskrevet de vigtigste, fremtidige ændringer
Kasper Lund Nødgaard
CIO | KØS, MARC og Review
Som bekendt er lov nr. 1769 af 28.12.2023 nu trådt i kraft. Loven ændrer reglerne for mellemkommunal refusion på førtidspensionsområdet, men dog nok ikke i så radikalt et omfang, som de fleste havde forventet med de lange tovtrækkerier, der gik forud. Lovændringen rejser på nogle punkter også yderligere spørgsmål, end den giver svar.
De vigtigste fremtidige ændringer er disse 3
Institutionsreglen har altid forrang fremfor 6-årsreglen
Der kan ikke ske udskydelse af 6-årsreglen
Institutionsreglen kan ikke bortfalde som konsekvens af en udløbet 6-årsregel
Institutionsreglen har altid forrang fremfor 6-årsreglen.
Fra 1.1.2024 har institutionsreglen altid forrang fremfor 6-årsreglen. Det betyder, at hvis der er 2 forskellige kommuner, som for en givet periode hæfter efter hver sin refusionsregel (6-årsreglen og institutionsreglen), er det den kommune, som hæfter efter institutionsreglen, som endeligt skal afholde udgiften til borgerens førtidspension i den pågældende periode.
Der kan ikke ske udskydelse af 6-årsreglen
Samtidig bortfalder fra 1.1.2024 reglen om udskydelse af 6-årsreglen, når den samme kommune hæfter efter begge regler. Det betyder, at i perioder, hvor den samme kommune hæfter efter begge refusionsregler, skal der kun betales refusion efter institutionsreglen, mens de 6 år af 6-årsreglen ”løber i baggrunden”. Dermed reduceres 6-årsperioden – og kan endda – udløbe, mens borgeren er anbragt af den kommune, som hæfter efter 6-årsreglen.
Institutionsreglen kan ikke bortfalde som konsekvens af en udløbet 6-årsregel
Ankestyrelsens praksis fra 2019 med, at institutionsreglen ikke finder anvendelse på førtidspensioner, som har været omfattet af en nu udløbet 6-årsregel, ændres fra 1.1.2024 endegyldigt således, at alle førtidspensioner til enhver tid vil være omfattet af betalingsforpligtelsen efter institutionsreglen, når betingelserne for denne form for refusion er til stede.
De fremtidige regler gælder principielt med virkning fra 1.1.2024 for alle førtidspensioner, som er tilkendt tidligere, og som bliver tilkendt i fremtiden. I udgangspunktet danner skæringsdatoen 1.1.2024 således en ”hård” overgang, hvor alle de ændrede principper træder i kraft uden nogen overgangsperiode. Dog gælder der en enkelt ”blød” overgangsregel i de tilfælde, hvor 6-årsreglen for en pension udløber i perioden mellem 1.1.2021 og 31.12.2024.
For så vidt angår disse pensioner, træder det ovenstående nye princip nr. 3 i kraft allerede inden 1.1.2024, således at den kommune, der hæfter efter institutionsreglen, også skal betale refusion fra og med datoen for udløbet af 6-årsreglen. Så med undtagelse af den ene ”bløde” overgangsregel, gælder de ovenstående 3 principper med omvendt fortegn frem til 1.1.2024:
6-årsreglens forrang fremfor institutionsreglen
Indtil 1.1.2024 har 6-årsreglen fremfor institutionsreglen i alle tilfælde med undtagelse af situationer, hvor for det første førtidspensionen er tilkendt inden 2.2.2015, hvor for det andet borgeren på tilkendelsestidspunktet var anbragt i den tilkendende kommune af en anden kommune, og for det tredje så længe borgeren forbliver anbragt i tilkendelseskommunen med den anbringende kommune som betalingskommune efter institutionsreglen.
I disse situationer har institutionsreglen også efter tidligere praksis forrang fremfor 6-årsreglen, jfr. Ankestyrelsens principmeddelelse 88-13. I alle andre tilfælde vil 6-årsreglen have forrang.
Dette vil være i tilfældene:
hvor A Kommune tilkender førtidspension > Borgeren flytter til B Kommune > B Kommune anbringer borgeren i C Kommune, og
hvor A Kommune anbringer borgeren i B Kommune > B Kommune tilkender førtidspension > A Kommune videreanbringer borgeren i C Kommune. I begge disse tilfælde finder både 6-årsreglen og institutionsreglen anvendelse på samme tid, når borgeren bliver anbragt i C Kommune.
Det vil i begge tilfælde være den kommune, der hæfter efter 6-årsreglen, som skal finansiere den kommunale andel af borgerens førtidspension, indtil 6-årsreglen udløber. I tilfælde 1 vil det være A Kommune og i tilfælde 2 vil det være B Kommune. V
I situation 2 vil A Kommune efter institutionsreglen skulle finansiere førtidspensionen fra det tidspunkt, hvor B Kommune tilkender pensionen, og indtil borgeren videreanbringes i C Kommune, jfr. principmeddelelsen 88-13. Hvis der er tale om en førtidspension tilkendt 2.2.2015 eller senere, vil 6-årsreglen først blive igangsat på det tidspunkt, hvor borgeren videreanbringes i C Kommune. 6-årsreglen og institutionsreglen vil derfor ikke løbe samtidig indtil da.
De hidtil gældende regler om udskydelse af 6-årsreglen finder anvendelse indtil 1.1.2024
Dette medfører, at det fortsat vil være relevant at skulle administrere institutionskoden til og med 31.12.2023. Principielt kan en 6-årsregel være udskudt fra og med 1.1.2004 (førtidspensioner tilkendt før denne dato er ikke omfattet af 6-årsreglen) til og med 31.12.2023.
Fra 1.1.2024 ophører udskydelsen, uanset om borgeren fortsat er anbragt i anden kommune af den tilkendende kommune. Hvis borgeren efter dette tidspunkt ophører med at være anbragt – og den kommune, som hæfter efter 6-årsreglen, således vil kunne komme til at betale efter denne regel – vil tidligere udskydelser af 6-årsreglen frem til 31.12.2023 også i fremtiden kunne have relevans. Sådanne udskydelser vil i nogle tilfælde kunne medføre betalinger efter 6-årsreglen frem til 1.1.2030. Eftersom der i førtidspensionssager er en forældelsesfrist på 3 år, vil der være sager, hvor udskydelse af 6-årsreglen inden 1.1.2024 vil være relevant at efterprøve i krav rejst frem til 1.1.2033.
Institutionsreglens bortfald som konsekvens af en udløbet 6-årsregel
Som bekendt har det siden Ankestyrelsens praksisændring i 2019 med principmeddelelsen ”Nyhedsbrev om førtidspension” været praksis, at når 6-årsreglen er udløbet, vil der fremover for så vidt angår den pågældende førtidspension ikke længere være ret til refusion efter institutionsreglen.
Dette gælder med det samme, for så vidt betingelserne for refusion efter institutionsreglen ellers var gældende på tidspunktet for 6-årsreglens udløb, eller senere, f.eks. i en situation, hvor 6-årsreglen er udløbet i 2011, men borgeren først bliver anbragt i 2018. Dette princip er det eneste af de 3 ændrede principper med den nye lovændring, som får tilbagevirkende kraft i form af en ”blød” overgangsregel.
I tilfælde, hvor 6-årsreglen udløb mellem 1.1.2021 og 31.12.2023, gælder det fremtidige princip om, at institutionsreglen ikke kan bortfalde som følge af en udløbet 6-årsregel også for en sådan pension.
Antag følgende eksempel:
A Kommune anbringer borgeren i B Kommune i 2010 > I november 2015 tilkender B Kommune førtidspension (tilkendelse efter 2.2.2015 = ny 6-årsregel, som først igangsættes, når borgeren ikke længere opholder sig i B Kommune) > I februar 2016 videreanbringer A Kommune borgeren i C Kommune.
6-årsreglen igangsættes på dette tidspunkt og udløber 1. marts 2022. 6-årsreglen har efter hidtil gældende praksis forrang, således at B Kommune fra igangsættelsen af 6-årsreglen og frem til dennes udløb endeligt skal finansiere den kommunale andel af den pågældende førtidspension.
Når 6-årsreglen udløber, er det således efter gammel praksis, at C Kommune ikke længere har ret til refusion efter institutionsreglen heller. Men fordi 6-årsreglen i dette tilfælde udløber mellem 1.1.2021 og 31.12.2023, har C Kommune alligevel i kraft af den ”bløde” overgangsregel ret til refusion efter institutionsreglen fra A Kommune fra udløbet af 6-årsreglen og indtil ikrafttrædelsen af de nye regler, hvorefter institutionsreglen selvfølgelig også fortsat er gældende efter de nye princippers indførelse med den nye lovændring.
Læg mærke til, at det kun er princippet om, at institutionsreglen ikke kan bortfalde som følge af en udløbet 6-årsregel, der er omfattet af den ”bløde” overgangsregel – ikke princippet om institutionsreglens forrang fremfor 6-årsreglen. Så i denne situation vil det også være B Kommune, der efter 1.1.2021 og frem til 6-årsreglens udløb fra marts 2022 vil skulle finansiere udgiften til førtidspensionen efter 6-årsreglen, som har forrang i denne periode. Havde situationen været således, at 6-årsreglen var udløbet inden 1.1.2021, vil C Kommune ikke have ret til refusion efter institutionsreglen før 1.1.2024, hvor institutionsreglen altså ”genindføres” for alle førtidspensioner, uanset om de har en udløbet 6-årsregel eller ej – og uanset hvornår, den er udløbet.
I og med at den nye lovgivning blot antager, at hidtidig praksis skal finde anvendelse frem til 1.1.2024 (bortset fra en vis tilbagevirkende kraft i form af den ”bløde” overgangsregel), er det dermed muligt at rokke ved hidtidig praksis – f.eks. ved anlæggelse af en retssag. Hvis f.eks. 6-årsreglens forrang fremfor institutionsreglen eller princippet med, at udløbet 6-årsregel kan ophæve institutionsreglen, afprøves ved domstolene, som kommer til et andet resultat end Ankestyrelsen, er det muligt, at hidtidig praksis vil kunne ændres med tilbagevirkende kraft.
Set udfra det perspektiv kunne det have skabt større sikkerhed for den fremtidige regelanvendelse, hvis den nye lovændring i højere grad havde haft tilbagevirkende kraft.
Endelig skal det også nævnes, at den nye lovændring indfører en ny regel om, at en borger fortsat anses for boende i tilkendelseskommunen, hvis tilkendelsen af førtidspension sker som følge af en delegationsaftale mellem borgerens opholdskommune og tilkendelseskommunen. Denne regels anvendelse er uklar i en række tilfælde.
Hvad skal I være opmærksom på?
Dataproces har udviklet software og processer til at fremfinde de relevante sager, der er omfattet af overgangsreglerne, og vi stiller meget gerne vores ekspertise til rådighed for jer. I Dataproces bruger vi platformen MARS Førtidspension til at udarbejde analyser for kommunerne omkring mellemkommunal refusion. Denne løsning benyttes i dag af 30 af landets kommuner og den holdes løbende opdateret efter gældende lovgivning.