Din kommunes profil med afsæt i tilskuds- og udligningssystemet
Få styr på tilskuds- og udligningssystemet – og få indblik i betydningen for økonomistyringen i din kommune.
Hvert år omdeles milliarder af kroner kommunerne imellem gennem tilskuds- og udligningssystemet med det formål at skabe et mere ensartet serviceniveau på tværs af landets kommuner.
Mekanismerne i systemet er dog komplicerede, sammenvævede og ofte aftalebaseret, hvorfor det kan være svært at have det fulde overblik.
På denne temadag vil vi give dig et overblik over tilskuds- og udligningssystemet samt opbygningen af udgiftsbehovsopgørelsen, en forståelse af hvordan du kan arbejde med økonomistyring i et langsigtet og helhedsorienteret perspektiv, og hvordan den strukturelle planlægning i kommunen kan håndteres med afsæt i den profil, som kendetegner netop din kommune.
Du tager hjem fra temadagen med nye indsigter og praktiske redskaber, som du forhåbentlig kan omsætte i dit daglige arbejde.
Dit udbytte af temadagen
På temadagen dykker vi ned i tilskuds- og udligningssystemet generelt set men også ud fra et kommunespecifikt perspektiv.
Du får:
Faglige oplæg: Få udbygget dit kendskab til tilskuds- og udligningssystemet samt udgiftsbehovsopgørelsen
Praktiske øvelser: I løbet af dagen vil der være mulighed for at prøve kræfter med øvelser, der tager udgangspunkt i den kommunespecifikke virkelighed, som du kender til. Øvelserne foregår i KØS-værktøjerne.
Vidensdeling: Vi sørger for at facilitere dialoger og diskussioner, der lægger op til vidensdeling og erfaringsudvikling
Er du i målgruppen?
Temadagen er relevant for økonomiansvarlige, chefer og medarbejdere i kommunale forvaltninger, der arbejder med budgetlægning, analyse og strategisk styring. Det er også en oplagt dag for dig, der ønsker at styrke din forståelse for de mekanismer, der skaber forskelle mellem kommunerne med afsæt i tilskuds- og udligningssystemet.
Hvor, hvornår og hvordan?
Vi afholder to temadage, den ene er i Vejle den 19-03-2025 og den anden er i København den 25-03-2025.
Temadag 1:
Hvornår:
Onsdag d. 19-03-2025 kl. 9.00-15.30
Der vil blive serveret morgenmad fra 8.30-9.00
Hvor:
Torvehallerne i Vejle
Fiskergade 2, 8,
7100 Vejle
Temadag 2:
Hvornår:
Tirsdag d. 25-03-2025 kl. 9.00-15.30
Der vil blive serveret morgenmad fra 8.30-9.00
Hvor:
Comwell Copenhagen Portside,
Alexandriagade 1,
2150 København
Pris:
2.900,00 kr. pr. deltager
Ved mere end 3 deltagere pr. kommune er deltagerpris fra fjerde deltager 1.500,00 kr. pr. deltager
Tilmelding:
Send en mail til:
salg@dataproces.dk med ønsket antal deltagere.
Du vil herefter modtage en bekræftelse fra os samt yderligere oplysninger.
Tilmeldingen er bindende.
Sidste frist for tilmelding er 3 uger før temadagen.
Vi tager forbehold for aflysning, hvis der ikke er nok tilmeldte.
Kontakt:
Ved praktiske spørgsmål vedr. tilmelding m.m.:
Annemette Sommer Nielsen
Tlf.: 25551902
E-mail: ani@dataproces.dk
Eller
Catrine Claire Bodilsen
Tlf.: 25551941
E-mail: cab@dataproces.dk
Ved spørgsmål om indhold m.m.:
Stephanie Kragh Pedersen
Tlf.: 25551936
E-mail: skp@dataproces.dk
Værter
Kasper Lund Nødgaard
CIO | KØS, MARC og Review
25 55 19 18
KN@dataproces.dkStephanie Kragh
Teamleder | KØS - Rådgivning
25 55 19 36
SKP@dataproces.dk