Nyhedsbrev - Digitaliseringsnyt 2021

Digitaliseringsnyt fra Dataproces 2021

2020 har været et spændende år, hvor der i Dataproces er sket meget både organisatorisk og strategisk, men også med vores tekniske løsninger, hvor der har været stor aktivitet indenfor udviklingen og videreudviklingen af særligt MARS og Min Sag. Men det stopper ikke her.

For at imødekomme kommunernes behov og ønsker endnu bedre, samt for at sikre, at vores løsninger taler ind i de udfordringer kommunerne står over for, arbejder vi i Dataproces med at tilpasse, justere og tilføje elementer til vores løsninger, så det giver bedre mening og skaber endnu større værdi for vores kunder – alt sammen med udgangspunkt i dataens logik.

Dataproces’ strategi fokuserer benhårdt på MARS og Min Sag, og det vil også kunne mærkes i det nye år, hvor der er spændende nye features på vej til vores løsninger.

Stor udvidelse af MARS

Flere kommuner har i løbet af 2020 fået øjnene op for, hvordan MARS kan bidrage til deres opgaveløsning, hvor Dataproces i løbet af den sidste måned har meldt ud, at yderligere tre kommuner har valgt MARS-platformen. Men hvordan ser MARS ud i 2021?

Udover at indeholde en række områder indenfor mellemkommunal refusion, er vores skarpe team i gang med at implementere en række nye features i MARS, så platformen fremover kommer til at rumme flere områder end blot den mellemkommunale løsning.

”Vi er meget spændte på de nye moduler og tilføjelser til MARS, og det bliver rigtig spændende at se, hvordan kommunerne kommer til at tage imod det. Udover de mellemkommunale løsninger, kommer MARS også til at indeholde områder som moms og statsrefusion. Derudover kan jeg afsløre, at nogle af de nye moduler vi primo 2021 kommer til at se i MARS, omhandler flyttemønstre, særligt dyre enkeltsager og udligning” udtaler CEO, Kjartan Jensen.

Nye features på vej til Min Sag

Også Min Sag, der er en automatiseret løsning til at søge, yde og modtage sags- og aktindsigt, kommer til at få et løft i det nye år. For øjeblikket er der nedsat et fokusteam, der arbejder på en større opdatering, som forventes lanceret primo 2021.

Denne opdaterede version af Min Sag har forøget fokus på brugervenlighed samt at lette arbejdet omkring sags- og aktindsigter. Ændringerne vil berøre alle væsentlige dele af Min Sag, og når ændringerne er fuldt ud implementeret vil brugeroplevelsen også ændre sig betydeligt, idet brugerfladen kommer til at se markant anderledes ud. De tre ændringer, der først og fremmest er i fokus, er:

Min Sag-editor:

Gør det muligt at redigere og ekstrahere oplysninger direkte i Min Sag samtidig med, at man kan udsøge og markere ord efter eget valg, samt ekstrahere flere oplysninger på én gang. Det er med andre ord slut med manuelt at markere og censurere det samme cpr-nummer flere steder. I tilknytning hertil implementeres et såkaldt ”revisionsspor” som følge af ny lovgivning på området, hvori der stilles krav om intensiv logning i sagerne.

Brevopbygningsmodul:

Giver kommunen fuld adgang til at redigere brevskabelonerne for kvitterings- og afgørelsesbreve i Min Sag. Skabelonerne bygges op med af brevafsnit, hvor kommunerne kan tilføje faste eller valgfrie brevfraser, som knyttes til de forskellige breve.

Bestillingsside:

Den interne bestillingsside reorganiseres, så den bliver mere brugervenlig og intuitiv. Dette indebærer, at det bliver mere tydeligt for brugeren, hvornår de forskellige modtagertyper (særligt ift. 3. part) skal anvendes. Herudover arbejdes der på, at Min Sag kan håndtere mere specifikke aktindsigtsanmodninger, hvor der kan angives mere specifikke udsøgningskriterier baseret på eksempelvis KLE-nr. eller notattype.

Dette er blot nogle af de ændringer, kommunerne kan se frem til i Min Sag i 2021. Udover et stort fokus på ændringer i brugerfladen i Min Sag, vil der også fortsat ske styrkelser i backend.

Høj procentsats på gennemgåede sager i MARC Fleksløn

Foruden de to hovedprodukter MARS og Min Sag, er der også i 2020 sket en del med MARC Fleksløn – til trods for, at flekslønsområdet har været hårdt mærket af COVID-19-situationen. I november kunne Dataproces’ kunder bl.a. opleve, at der blev udrullet en ny release på MARC Fleksløn samtidig med, at den nye feature Corona-feriepenge var tilgængelig og kører som planmæssigt. Derudover arbejdes der på, at Fleksløn fremadrettet skal arbejde i KY og ikke KMD Aktiv, som det tidligere har været tilfældet.

Til trods for de udfordringer, der har været omkring MARC Fleksløn, har der også været en masse positivt. Her kan det nævnes, at MARC Fleksløn i perioden har ramt sin højeste procentsats på gennemgåede sager – nemlig hele 95% i en af de jyske kommuner. Den normale procentsats ligger typisk mellem 50-70%. Det er således en betydelig stigning. Dette viser, at langt færre sager er blevet sendt til manuel behandling, idet MARC-robotten har haft en korrekt førstebehandling af flekslønsagerne, og den automatiske behandling af sagerne har således været nok. MARC Fleksløn har på den måde bidraget til, at kommunen har sparret adskillige arbejdstimer på manuelle gennemgange og har således frigivet ressourcer til andre vigtige arbejdsopgaver.

”Det glæder mig at se den høje procentsats af gennemgåede sager på MARC Fleksløn. Det viser den høje kvalitet der er i løsningen, og understreger systemets berettigelse ift., hvordan det afhjælper kommunerne en træg manuel opgave. Det viser virkelig, hvordan den positivt bidrager og skaber værdi i kommunernes arbejde, og jeg forventer at se, at denne udvikling fortsætter i 2021, hvor forhåbentlig endnu flere kommuner viser tiltro til vores MARC Fleksløn robot”, siger CEO, Kjartan Jensen.