En løsning i hastig udvikling

Spændende nyt fra Dataproces

MARC Autorisationskontrol – en løsning i hastig udvikling

Interview med forretningsudvikler Jakob Carlsen og sælger Peter Sandberg Nielsen

MARC Autorisationskontrol er en ét år gammel løsning. Løsningen gik i drift som en avanceret excel-løsning, men det viste sig hurtigt, at der var behov for et interface og langt stærkere sorterings- og formidlingsfunktioner. Således er MARC Autorisationskontrol i dag en ren webløsning, i drift hos i alt seks kommuner – og flere er i skrivende stund på vej i drift. Interessen er stor og udviklingen går stærkt. I dette interview tager vi et tættere kig på løsningen; hvor er den nu – og hvor er den på vej hen?

Hvorfor interesserer de danske kommuner sig for MARC Autorisationskontrol?

”Med GDPR (red: persondataforordningen) skærpes sikkerheds¬kravene ved kontroller af systemadgange og brugerprofiler. Denne kontrol er i dag ofte manuel og den manuelle auto¬risationskontrol er tung og tidskrævende for både syste¬mejere og ledere. Og efter GDPR er brugerprofiler og -ad¬gange kommet i fokus hos de danske kommuner.”

forklarer sælger Peter Sandberg Nielsen.

Netop på grund af det øgede fokus på autorisationskontrol, har flere kommuner indhentet IDM-systemer, mens andre venter i spænding på OS2 Rollekataloget, hvilket er en glædelig udvikling, set fra Dataproces’ side:

”Det glæder os at se, at kommunerne er så langt fremme, og at de personer som har råbt vagt i gevær endelig kan se at det bliver en prioriteret opgave. Vi bliver selvfølgelig endnu gladere, når kommunerne kan se fordelene ved at have en IDM/rollekatalog OG Marc Autorisationskontrol, da det giver den fulde pakke i forhold til oprettelse, nedlukning og kontrol, samt gemmer alt dokumentation for processen til Datatilsynet.”

udtaler forretningsudvikler Jakob Krøgh Carlsen.

I dag udfører løsningen kontrol med brugeradgangene til alle KMD’s systemer, men visionen for løsningen er langt større:

”Vi vil forsøge at skabe én samlet løsningen til at udføre autorisations- og brugeradgangskontrol, således at det bliver nemt og overskueligt for lederen, eller hvem der udfører kontrollen. Faktisk oplever vi tit, at det er en opgave, som slet ikke er blevet prioriteret, da det er et uoverskueligt projekt at gå i gang med”

forklarer sælger Peter Sandberg.

Jakob Carlsen Peter Sandberg Nielsen

Forretningsudvikler Jakob Krøgh Carlsen (t.v.) og sælger Peter Sandberg Nielsen (t.h.)

Fokus på udvidelser og fremtiden

Der har været rigtig mange efterspørgsler på, hvornår løsningen bliver udvidet, og hvad den næste opkobling bliver. ”Vi har allerede indsamlet en del forespørgsler, og i skrivende stund er vi ved at undersøge de forskellige fagsystemer. Men jeg kan sige så meget, at det ser lovende ud, og jeg tror ikke der går så længe inden vores løsning kan dække meget bredere” siger sælger Peter Sandberg og fortsætter:

”Efter den første GDPR storm har lagt sig, har flere kommuner opdaget at det her område er mangelfuldt. Især har vi hørt fra flere DPO’ere (red: Data Protection Officer - Databeskyttelsesrådgiver), som tænkte at det kunne være interessant at høre mere om. Vi har derfor gang i flere spændende dialoger, og vi er altid klar på en snak om et eventuelt samarbejde.”