Dataproces

Webinar: Fokus på kerneopgaver hos administrative medarbejdere

Kommunens administrative medarbejdere møder i stigende grad fremtidens krav om automatisering og digitalisering


Netop for at sætte fokus på fagligheden afholder Dataproces et webinard. 30. august kl. 10.00-11.00 for at kigge ind i den administrative medarbejders kerneopgave og faglighed i forbindelse med automatisering af tidskrævende, manuelle arbejdsgange.

Hos Dataproces prioriterer vi i meget høj grad paradigmet omkring de kommunale, administrative medarbejderes faglighed. F.eks. ser vi at der er meget stor forskel på om en forvaltning i en kommune overgiver en del af arbejdsopgaven omkring aktindsigt til de administrative – og succesen af automatiseringen heraf.

Mulighederne og fordelene ved automatisering, digitalisering samt struktureringen af meget tunge opgaver – som aktindsigtsopgaven, modtages positivt hos administrative medarbejdere. Min Sag sørger for at automatisere og digitalisere mest muligt af aktindsigtsprocessen. Min Sag er ikke afhængig af, at en bestemt faggruppe løser opgaven, og i forbindelse med implementering af systemerne, arbejder vi samtidig i lige så høj grad med arbejdsgange og processer i kommunen, som selve løsningen. Alt dette vil du kunne høre meget mere om på webinaret.



Spørgsmål

Svar

Hvordan tænker I man kan få ledernes opmærksomhed på det de administrative medarbejdere laver og vigtigheden af dem sat op i mod rådgivere/sagsbehandlere - bl.a. når der skal ansættes nye medarbejdere?

Svar fra Nicolai:
Jeg oplever ofte det virker med sparring med andre kommuner og at se deres erfaringer. Mine eksempler med Hjørring og Næstved kunne være en mulighed. Dernæst skal den administrative bruge sine evner til netop at ”udskille” en konkret opgave, som egner sig til at blive løst på en anden måde, og præsentere en konkret ny løsning - det lyttes der ofte til, tror jeg.

Siger du, at en slutkontrol af sagsakterene (Menneskelig kontrol) inden afsendelse ikke længere bliver nødvendig?

Svar fra Nicolai:
Nej. Min sag er bygget således at vi finder alle akterne, læser alle akterne og så præsenterer vi resultatet i et godt lille fagsystem, som man som medarbejder skal løse aktindsigtsopgaven i. I dette fagsystem er der gode redskaber til nemt at håndtere undtagelser og afgørelsesbrevforsendelse, men det er stadig en medarbejder som trykker på knapperne.

Siger du, at en slutkontrol af sagsakterene (Menneskelig kontrol) inden afsendelse ikke længere bliver nødvendig?

Svar fra Nicolai:
Ja, det løses på en af to måder. Enten udstiller vi slutproduktet via et API og I kan selv lægge det der hvor I ønsker. Ellers bygger vi via workflow eller endda Rammearkitekturens Fordelingskomponent at vi lægger dokumentet i det fagsystem I ønsker.

Kan man godt få data fra DUBU når de ikke tillader RPA adgang?

Svar fra Nicolai:
Ja, vi arbejder med flere kommuner som har DUBU og kan fint trække data ud. Vi arbejder både med API'er og robotter.




Webinaret blev afholdt Tirsdag d. 30. august 2022, kl. 10:00-11:00

Optagelse fra webinar