Regeringen, KL og Danske Regioner har i samarbejde udarbejdet en digitaliseringspagt, som forstærker det strategiske fokus på offentlig digitalisering. Med digitaliseringspagten supplerer parterne det eksisterende fællesoffentlige samarbejde og igangsætter en række nye initiativer og tiltag. (Læs hele Digitaliseringspagten her)
Digitaliseringspagten peger derfor på en markant indsats, der skal forsøge at afprøve og implementere nye teknologier og lære af hinandens erfaringer i de danske kommuner. Derfor vil digitaliseringspagten bl.a. igangsætte en indsats, der skal give borgerne et bedre overblik og mere gennemsigtighed i den digitale offentlige service. Parterne er enige om, at øget gennemsigtighed og nemmere adgang til oplysninger om egne forhold er centrale elementer i at sikre, at borgerne er trygge ved digitaliseringen. Initiativet er et vigtigt skridt i retning af at styrke tilliden og realisere den fælles målsætning. Konkret udmøntes det i projektet Mit Overblik. Målene – og de tekniske udmøntning – passer perfekt sammen med Dataproces’ vision og løsningen: Min Sag .
Min Sag kontra Mit Overblik
Overblik, smidige arbejdsgange og samarbejde mellem systemer er kerneværdier, der former den strategiske udvikling af kommunernes IT-landskab. Min Sag fra Dataproces samt Mit Overblik (også kaldet Borgerblikket) er produkter af disse værdier. Til gengæld er deres formål, og dermed de gevinster de skaber meget forskellige fra hinanden. I Dataproces har vi forsøgt at præsentere ligheder og forskelle mellem systemerne med omdrejningspunkt i aktindsigt.
Min Sag er en borgerrettet selvbetjeningsløsning til digital aktindsigt. Ud over borgeren selv, har 3. parter såsom værger og advokater også mulighed for at søge aktindsigt gennem Min Sag. Endelig har sagsbehandlere mulighed for at bestille en borgers sager og derved skabe sig overblik.
Mit Overblik er borgerrettet og anvender borger.dk til at udstille en tidslinje over indgående og udgående dokumenter. Borgerblikket giver også et ydelsesoverblik med relevante udbetalinger. Mit Overblik udstiller kun referencen til et dokument – borgeren kan ikke hente eller læse nogen filer.
Selvom der er et vist overlap i funktionalitet er der stor forskel på hvad de to systemer er designet til at kunne gøre. Hvis man alene har brug for overblik, kan man som borger bruge Mit Overblik. Hvis man derimod har brug for at hente det aktuelle dokument, sammenstille og få leveret komplette sager, har Min Sag funktionaliteten til dette. Pt. er Min Sag i en afklaringsfase om at kunne understøtte Mit Overblik (Borgerblikket), så borgeren den vej igennem kan tilgå sagsakterne.
Flere ligheder og forskelle mellem de to løsninger samt Kombit's SAPA, har vi forsøgt at fo renkle i dette korte dokument, du kan læse lige her. Ved et mere fyldestgørende notat, kan du tage kontakt til Peter Sandberg Nielsen på mail PSN@Dataproces.dk eller Mie Bisgaard Pedersen på mail MBP@Dataproces.dk.