Udligningsreformen justeret for økonomiaftalen 2021

Nedenstående opdatering er korrigeret for økonomiaftalen 2021 samt en opdatering vedrørende det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2021

Tirsdag d. 9. juni 2020

Som tidligere præsenteret her på siden har Dataproces’ udligningsteam beregnet den reelle effekt af udligningsreformen og sammenholdt med effekten af det nuværende udligningssystem. Dermed kan tabellen hjælpe kommunerne med at sammenligne 1:1 med reformudspillet i 2021 og dets virkning på den kommunale finansiering. Nedenstående opdatering er korrigeret for økonomiaftalen 2021 samt en opdatering vedrørende det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2021 og det forventede niveau af den kommunale andel af selskabsskatteprovenuet. Største udebekendte faktor er for nuværende balancetilskuddet. Statens samlede tilskud til systemet er i nedenstående sat til 100,1 mia. kr. hvoraf de 89,1 mia. kr. er det generelle tilskud til udligningssystemet. De resterende 11 mia. kr. vedrører de øvrige tilskudspuljer. Opgørelsen er opdateret til 2021 prisniveau, hvorfor udgangspunktet i 2020 afviger fra seneste opgørelse. Differencen (fraregnet Coronaeffekten af bloktilskuddet) er således på 922 mio. kr. mod 1,074 mia. kr. i den tidligere opgørelse.

Databehandlingen er afsluttet den 7/6-2020.

Nuværende 2020, 1.000 kr.
(1)

Nuværende 2020 pr. borger
(2)

Nyt 2021, 1.000 kr.
(3)

Nyt 2021 pr. borger
(4)

Difference
(3-1)

Difference pr. borger
(4-2)

Heraf forøget bloktilskud som af stigende overførselsudgifter, 1.000 kr.
(7)

Pr. borger forøget bloktilskud
(8)

Difference
(3-1-7)

HELE LANDET

85.066.342

14.589

101.959.032

17.444

16.892.690

2.855

12.300.000

2.097

4.592.690

101 | København

7.304.278

11.521

8.200.354

12.796

896.076

1.275

1.360.577

2.097

-464.501

147 | Frederiksberg

-64.787

-622

89.193

856

153.980

1.478

218.426

2.097

-64.445

151 | Ballerup

692.308

14.254

879.165

18.064

186.857

3.810

102.124

2.097

84.733

153 | Brøndby

1.256.998

35.287

1.353.894

38.586

96.897

3.299

73.573

2.097

23.324

155 | Dragør

-103.972

-7.270

-62.743

-4.318

41.229

2.953

30.533

2.097

10.697

157 | Gentofte

-2.324.704

-31.023

-2.231.191

-29.909

93.513

1.115

155.945

2.097

-62.432

159 | Gladsaxe

550.992

7.879

777.615

11.173

226.623

3.294

146.566

2.097

80.057

161 | Glostrup

339.155

15.015

434.564

18.692

95.408

3.677

48.986

2.097

46.422

163 | Herlev

558.441

19.354

659.523

22.676

101.082

3.322

61.229

2.097

39.853

165 | Albertslund

902.836

32.161

1.020.359

36.884

117.523

4.723

57.876

2.097

59.646

167 | Hvidovre

1.040.422

19.298

1.197.758

22.296

157.336

2.998

113.058

2.097

44.278

169 | Høje-Taastrup

1.159.547

22.710

1.370.740

26.912

211.193

4.202

107.095

2.097

104.098

173 | Lyngby-Taarbæk

-689.008

-12.313

-497.355

-8.837

191.653

3.475

118.103

2.097

73.550

175 | Rødovre

903.830

22.202

1.031.931

25.041

128.102

2.840

87.497

2.097

40.605

183 | Ishøj

909.689

39.081

985.495

42.581

75.806

3.500

48.831

2.097

26.975

185 | Tårnby

615.557

14.282

714.901

16.624

99.344

2.341

90.200

2.097

9.144

187 | Vallensbæk

203.802

12.092

218.525

12.967

14.723

876

35.770

2.097

-21.048

190 | Furesø

-128.270

-3.095

-61.949

-1.505

66.322

1.590

86.629

2.097

-20.307

201 | Allerød

-222.169

-8.591

-154.526

-5.986

67.643

2.605

54.501

2.097

13.142

210 | Fredensborg

159.527

3.894

255.510

6.231

95.983

2.337

86.216

2.097

9.767

217 | Helsingør

657.226

10.465

808.927

12.877

151.701

2.412

131.975

2.097

19.726

219 | Hillerød

178.866

3.496

265.815

5.164

86.949

1.668

108.460

2.097

-21.511

223 | Hørsholm

-609.019

-24.415

-534.743

-21.569

74.276

2.846

51.831

2.097

22.444

230 | Rudersdal

-1.434.990

-25.424

-1.239.720

-21.851

195.271

3.573

118.988

2.097

76.283

240 | Egedal

23.192

534

119.220

2.745

96.028

2.211

91.225

2.097

4.803

250 | Frederikssund

546.520

12.028

667.048

14.702

120.528

2.674

95.383

2.097

25.145

260 | Halsnæs

607.850

19.297

702.084

22.293

94.235

2.995

66.244

2.097

27.990

270 | Gribskov

245.380

5.975

339.990

8.280

94.610

2.305

86.078

2.097

8.533

400 | Bornholms kommune

1.085.703

27.449

1.249.763

31.693

164.060

4.244

82.580

2.097

81.480

253 | Greve

426.055

8.413

541.061

10.659

115.006

2.246

106.860

2.097

8.146

259 | Køge

1.037.416

17.017

1.238.123

20.236

200.707

3.219

128.696

2.097

72.011

265 | Roskilde

393.735

4.483

622.897

7.057

229.162

2.574

185.784

2.097

43.378

269 | Solrød

55.515

2.373

104.530

4.443

49.015

2.070

49.890

2.097

-875

306 | Odsherred

614.372

18.645

734.014

22.268

119.642

3.623

69.163

2.097

50.479

316 | Holbæk

1.230.780

17.293

1.511.012

21.038

280.233

3.745

151.123

2.097

129.110

320 | Faxe

686.708

18.760

797.016

21.663

110.308

2.903

77.554

2.097

32.754

326 | Kalundborg

949.155

19.509

1.170.490

24.202

221.335

4.693

101.247

2.097

120.087

329 | Ringsted

607.695

17.374

730.461

20.866

122.767

3.493

73.671

2.097

49.096

330 | Slagelse

1.926.268

24.350

2.267.214

28.618

340.946

4.268

166.427

2.097

174.519

336 | Stevns

365.083

15.954

417.181

18.206

52.098

2.251

48.242

2.097

3.856

340 | Sorø

506.463

17.018

627.990

20.985

121.527

3.967

62.864

2.097

58.663

350 | Lejre

169.285

6.104

258.007

9.184

88.723

3.080

59.080

2.097

29.643

360 | Lolland

1.756.673

42.406

1.933.324

47.348

176.651

4.942

85.075

2.097

91.575

370 | Næstved

1.497.136

18.082

1.847.816

22.203

350.681

4.121

174.671

2.097

176.010

376 | Guldborgsund

1.717.223

28.317

1.974.653

32.545

257.430

4.228

127.096

2.097

130.334

390 | Vordingborg

1.102.047

24.175

1.245.864

27.372

143.817

3.197

95.349

2.097

48.467

410 | Middelfart

490.879

12.735

625.004

16.000

134.126

3.265

82.333

2.097

51.793

420 | Assens

895.345

21.759

1.058.656

25.876

163.311

4.117

85.679

2.097

77.632

430 | Faaborg-Midtfyn

1.108.737

21.442

1.264.131

24.492

155.394

3.050

108.353

2.097

47.041

440 | Kerteminde

440.479

18.557

551.846

23.202

111.367

4.646

49.833

2.097

61.534

450 | Nyborg

737.160

23.019

847.876

26.466

110.716

3.447

67.224

2.097

43.492

461 | Odense

4.181.766

20.314

4.761.301

23.116

579.535

2.802

433.979

2.097

145.556

479 | Svendborg

1.180.431

20.132

1.413.927

24.233

233.496

4.102

122.460

2.097

111.035

480 | Nordfyn

638.963

21.471

722.522

24.288

83.559

2.817

62.531

2.097

21.028

482 | Langeland

426.818

33.934

473.450

37.900

46.632

3.967

26.180

2.097

20.452

492 | Ærø

254.706

42.205

286.936

48.535

32.230

6.330

12.325

2.097

19.906

510 | Haderslev

1.298.592

23.274

1.494.632

26.913

196.040

3.639

116.224

2.097

79.815

530 | Billund

305.884

11.453

433.737

16.273

127.853

4.821

55.960

2.097

71.893

540 | Sønderborg

1.686.906

22.670

1.936.128

26.154

249.222

3.484

154.836

2.097

94.386

550 | Tønder

1.016.217

27.148

1.170.554

31.419

154.338

4.272

77.896

2.097

76.442

561 | Esbjerg

2.145.443

18.534

2.511.445

21.760

366.002

3.225

241.901

2.097

124.101

563 | Fanø

46.796

13.631

52.960

14.986

6.164

1.355

7.473

2.097

-1.309

573 | Varde

873.997

17.455

1.019.404

20.441

145.407

2.986

104.365

2.097

41.042

575 | Vejen

910.416

21.249

1.011.775

23.721

101.360

2.472

89.273

2.097

12.087

580 | Aabenraa

1.352.132

22.873

1.596.818

27.186

244.686

4.313

123.089

2.097

121.597

607 | Fredericia

941.334

18.200

1.190.382

23.111

249.048

4.912

108.265

2.097

140.783

621 | Kolding

1.419.081

15.212

1.674.619

17.919

255.538

2.707

196.471

2.097

59.067

630 | Vejle

1.623.161

14.077

1.979.500

16.982

356.338

2.904

246.036

2.097

110.303

615 | Horsens

1.741.337

19.045

1.943.632

21.177

202.295

2.132

194.169

2.097

8.126

657 | Herning

1.391.186

15.590

1.622.366

18.149

231.180

2.560

187.954

2.097

43.226

661 | Holstebro

992.553

16.925

1.182.986

20.135

190.433

3.210

123.542

2.097

66.891

665 | Lemvig

411.330

20.762

452.236

23.120

40.907

2.359

40.702

2.097

205

671 | Struer

510.802

24.258

585.475

27.982

74.673

3.724

43.686

2.097

30.987

706 | Syddjurs

595.901

13.855

730.701

16.914

134.800

3.058

91.105

2.097

43.694

707 | Norddjurs

935.327

24.926

1.022.164

27.650

86.837

2.724

77.290

2.097

9.547

710 | Favrskov

533.663

11.018

636.247

13.107

102.584

2.089

102.082

2.097

502

727 | Odder

282.264

12.406

339.170

14.754

56.906

2.348

48.487

2.097

8.419

730 | Randers

2.031.119

20.673

2.384.856

24.343

353.736

3.671

205.789

2.097

147.947

740 | Silkeborg

1.141.611

12.196

1.396.327

14.732

254.716

2.536

200.325

2.097

54.392

741 | Samsø

139.878

37.969

167.872

45.779

27.994

7.810

7.706

2.097

20.289

746 | Skanderborg

518.354

8.301

671.312

10.595

152.958

2.294

134.305

2.097

18.653

751 | Aarhus

3.648.712

10.442

4.584.840

12.962

936.128

2.520

749.107

2.097

187.021

756 | Ikast-Brande

730.540

17.669

836.073

20.170

105.534

2.501

87.059

2.097

18.475

760 | Ringkøbing-Skjern

896.662

15.769

1.112.734

19.717

216.071

3.948

117.998

2.097

98.073

766 | Hedensted

654.805

14.064

746.599

15.970

91.794

1.907

98.077

2.097

-6.284

779 | Skive

1.088.411

23.686

1.238.954

27.145

150.543

3.459

95.293

2.097

55.250

791 | Viborg

1.624.794

16.700

1.945.704

20.033

320.910

3.333

204.070

2.097

116.840

773 | Morsø

626.507

30.888

702.600

34.832

76.094

3.944

42.138

2.097

33.955

787 | Thisted

1.021.004

23.477

1.169.373

27.010

148.369

3.533

90.516

2.097

57.853

810 | Brønderslev

854.111

23.496

967.916

26.629

113.805

3.133

76.321

2.097

37.484

813 | Frederikshavn

1.357.128

22.624

1.568.915

26.365

211.788

3.741

124.498

2.097

87.290

820 | Vesthimmerland

945.453

25.664

1.033.539

28.229

88.086

2.565

76.527

2.097

11.559

825 | Læsø

88.187

48.668

116.220

65.550

28.033

16.882

3.688

2.097

24.345

840 | Rebild

423.007

14.068

510.386

16.830

87.378

2.762

64.049

2.097

23.329

846 | Mariagerfjord

835.041

20.011

959.921

22.992

124.881

2.981

87.396

2.097

37.484

849 | Jammerbugt

797.093

20.806

942.399

24.622

145.305

3.817

80.161

2.097

65.145

851 | Aalborg

3.434.382

15.844

4.053.627

18.576

619.246

2.732

459.830

2.097

159.416

860 | Hjørring

1.433.130

22.243

1.674.484

26.075

241.354

3.832

134.152

2.097

107.202

Data opdateret d. 11. juni 2020, kl. 10:56



Forudsætninger

Fastsættelse af bloktilskudspuljen, samlede nettodrift- og anlægsudgifter samt kommunernes skattegrundlag

Fastsættelsen af bloktilskudspuljen er lavet med afsæt i følgende tabel i økonomiaftalen for 2021:

Mio. kr., 2020-pl

Mio. kr., 2021-pl

Serviceudgifter, netto

261,8

267,2

Aktivitetsbestemt medfinansiering

23

23,3

overførsler

73,8

81

udgifter til forsikrede ledige mv.

10,3

15,4

Bruttoanlæg (ekskl. ældreboliger)

19,1

21,6

Øvrige udgifter

0,9

0,8

Udgifter i alt

388,9

409,4

Skatteindtægter

-302,5

-300,8

Bloktilskud mv.

-72,6

-106,5

heraf betinget

-4

-4

Beskæftigelsestilskud

-10,3

0

Øvrige indtægter

-7,5

-7,1

Indtægter i alt

-392,9

-414,4

Tabel 1: Balance for kommunerne i 2020 kontra 2021

Kilde: Aftale om kommunernes økonomi 2020 og 2021

Ovenstående tabel er sammenlignet med den tilsvarende fra økonomiaftalen for 2020. Heraf er et balancetilskud til reguleringen af bloktilskudspuljen udregnet med afsæt i en opgørelse af den samlede kommunale indtægts- og udgiftsside. Først er de samlede nettodrift- og anlægsudgifter blevet opgjort. Gældende for summen af udgifterne i alt tager dette kommunernes bruttoanlægsudgifter i betragtning. For de samlede nettodrift- og anlægsudgifter indeholder disse udelukkende nettoanlægsudgifter, således fratrukket indtægterne. Forskellen mellem brutto- og nettoniveauet kan opgøres med afsæt i kommunal udligning og generelle tilskud 2020. Herfra er de samlede nettodrift- og anlægsudgifter defineret som værende på 368,9 mia. kr. Med beskæftigelsestilskuddet giver dette 379,2 mia. kr. Hvorfor nettoanlægsudgifterne således er forskellen mellem udgifterne i alt på 388,9 mia. kr. fratrukket 379,2 mia. kr. fratrukket bruttoudgifterne. Hvilket giver et nettoniveau på 9,7 mia. kr. Da niveauet herfor ikke kendes for 2021 fastholdes dette og fratrækkes således de samlede udgifter i alt, hvilket medfører et samlet niveau af nettodrift- og anlægsudgifterne på 398,9 mia. kr. (fratrukket øvrige udgifter på 0,8 mia. kr.).

Gældende for det samlede bloktilskud var dette medregnet beskæftigelsestilskuddet på i alt 74,224 mia. kr. i 2020 (heraf 63,9 mia. kr. til finansiering af udligningssystemet, mens de resterende 10,3 mia. kr. var beskæftigelsestilskuddet). For volumen i 2021 er følgende to metoder anvendt til at præcisere dette.

For den første metode anvendes følgende udgangspunkt. Gældende for 2021 fastlagde aktstykket 162 for økonomiaftalen 2020 at bloktilskuddet i 2021 ville være på i alt 64,455 mia. kr. og således en opjustering som følge af DUT-reguleringer mv. på i alt 0,5 mia. kr. Udgangspunktet for beregningen af bloktilskuddet er således 64,455 mia. kr. For udgifterne til de forsikrede ledige er det gældende, at disse reguleres 1:1. Som det fremgår af ovenstående vil udgifterne til de forsikrede ledige for 2021 udgøre 15,4 mia. kr. som skal lægges til de 64,455 mia. kr. Dette giver et bloktilskud på 79,855 mia. kr. Derudover reguleres de øvrige overførselsudgifter også 1:1. Disse fremgår ikke direkte af ovenstående, men en formodning vil være, at bloktilskuddet forøges tilsvarende forskellen mellem overførselsudgifterne i 2020 kontra 2021. Hvorfor 7,2 mia. kr. således tillægges bloktilskudspulken med et samlet niveau på 87,055 mia. kr.

Anden metode til at verificere størrelsen af bloktilskuddet efter reguleringen af balancetilskuddet er gennem forskellen mellem udgifterne og indtægterne. Anvendes det samme forhold mellem bruttoanlægsudgifterne og nettoanlægsudgifterne fra 2020 til 2021 skal disse nedjusteres med -9,7 mia. kr. til 11,9 mia. kr. Heraf følger de samlede nettodrift- og anlægsudgifter på 398,9 mia. kr. for 2021 (ligeledes fratrukket øvrige udgifter på 0,8 mia. kr.) som er anvendt til at være den samlede volumen vedrørende udgiftsbehovsopgørelsen. Fratrækkes dette indtægter i alt på 414,4 mia. kr. medfører dette et balancetilskud på -15,5 mia. kr. Fratrukket den samlede bloktilskudspulje på 106,5 giver dette et samlet bloktilskud på i alt 91 mia. kr.

Gældende for den præsenterede udvikling i systemet fra 2020 til 2021 har vi anvendt de 91 mia. kr. Heraf er udviklingen i overførselsudgifterne fratrukket bloktilskudspuljen ved den direkte sammenligning mellem 2020 og 2021 budgettet. Således forsøges der at tage udviklingen i overførselsudgifterne ud af estimatet, således faldet i indtægtsgrundlaget stadig bliver modsvaret af et forøget bloktilskud herfor. Ligeledes er der taget højde for den forøgede service- og anlægsramme ved udregningen af bloktilskuddet i ovenstående metode og således hvordan bloktilskuddet herfor fordeler sig for landets kommuner.




Sådan har vi gjort

Udgangspunktet for sammenligningen er statsgarantien 2020 og de udmeldte tilskud som de fremgår af ”kommunal udligning og generelle tilskud”. Med afsæt i det nyeste datagrundlag, er der udarbejdet to prognoser i forhold til den forventede udvikling i hver kommunes samlede tilskud og udligning for statsgarantien 2021. Disse specificerer summen af hver kommunes samlede tilskud og udligning i det nuværende system OG i det nye system efter reformen. Modsat seneste udgivelse er ovenstående opdateret på baggrund af følgende faktorer: Udviklingen i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2021 som fremført i bilag til økonomiaftalen 2021, udviklingen i den kommunale andel af selskabsskatteprovenuet nedjusteret med et procentpoint til en andel på 14,24 pct. mod 15,24 pct. som opgjort af Social- og Indenrigsministeriet. Samt et estimat for det endelige bloktilskud til tilskuds- og udligningssystemet justeret efter det udmeldte forhold i økonomiaftalen vedrørende forholdet mellem de kommunale indtægter og udgifter for 2021. Heraf er udregnet et skøn over balancetilskuddet og følgelig et estimat for statens samlede bloktilskud til systemet.

Opgørelsen for hver kommunes samlede tilskud og udligning adskiller sig i overvejende grad på baggrund af indførelsen af omlægningen af udligningsmetoden og tilskudspuljer. Nedenstående to tabeller (tabel 2 og 3) viser selve udligningsdelen af de to systemer og hvad hver prognose indeholder.

Udligningsdelen (nuværende system)

Udligningsdelen (nyt system)

Landsudligning

Fordeling af bloktilskud (herunder også beskæftigelsestilskuddet)

Tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud

Udligning af udgiftsbehov

De tre overudligningsordninger

Udligning af skatteindtægter

De to ordinære og det betingede bloktilskud

Overudligningsordningen (ny)

Udlændingeudligningsordningen

Udlændingeudligningsordningen (korrigeret, ny)

Beskæftigelsestilskuddet

Udligning af selskabsskat

Udligning af selskabsskat (ny)

Udligning af dækningsafgift

Tabel 2: Udligningsdelen af systemet

Kilde: Social- og indenrigsministeriet ”Kommunal udligning og generelle tilskud”, Social- og Indenrigsministeriet, Danmarks Statistik, egen tilvirkning.

Prognosen vedrørende udviklingen 2020-2021 er foretaget i faste priser (opjusteret til 2021 niveau, 1,5 pct. PL) med afsæt i statens samlede tilskud for 2020 korrigeret for den forventede virkning af økonomiaftalen 2021. Dette er fastholdt og udelukkende korrigeret for nye tilskudspuljer og udfasningen af ældre tilskud. Dette gælder blandt andet de to overgangsordninger vedr. det aldersbestemte udgiftsbehov og ordningen for uddannelsesstatistikkerne. Samtlige tilskud, der er anvendt i en af de to prognoser, er skitseret i nedenstående tabel, som også viser, hvilke tilskud er medtaget i hvilke puljer.

Tilskud

Nuværende system 2021

Nyt system 2021

Tilskud til vanskeligt stillede kommuner

Tilskud/bidrag til kommuner med økonomiske vanskeligheder

Tilskud til kommuner med mindre øer

Tilskud til kommuner på øer uden fast forbindelse

Tilskud til nedsat færgetakst for godstransport

Statstilskud vedr. ældreområdet

Tilskud til styrket kvalitet i ældreplejen

Tilskud til bedre kvalitet i dagtilbud

Tilskud til kommuner med vanskelige vilkår

Modregningen vedr. afståelse af forsyningsvirksomheder

Individuelt tilskud vedr. skatteændringer 2016-2017

Individuelt tilskud vedr. skatteændringer 2018-2019

Individuel modregning sfa. Skattestigninger 2018-2019

Tilskud til styrkelse af kommunernes likviditet

Overgangstilskud vedr. revision af uddannelsesstatistikken

Tilskud til værdig ældrepleje

Tilskud til bekæmpelse af ensomhed

Nyt tilskud til yder- og ø-kommuner

Nyt tilskud til hovedstadskommuner

Særlig kompensationsordning for tab

Modregningen for indtægter fra parkering

Særtilskud til grænsenære kommuner i Syddanmark og Øresundsregionen

Særtilskud til kommuner med boligområder med særlig høj kriminalitet

Videreførelse og forhøjelse af særligt ø-tilskud

Indfasning af reformen over tid

Tabel 3: Tilskudsdelen af systemet

Kilde: Social- og Indenrigsministeriet

Gældende for tilskud/bidraget til kommuner med økonomiske vanskeligheder udgør den nuværende §19 puljen for hovedstadsområdet. I det nuværende system er denne videreført med udgangspunkt i fordelingen af puljen for 2020, mens den i det nye system er nedlagt og i stedet indgår som en del af det nye tilskud til hovedstadskommunerne.

Overgangstilskuddet vedr. uddannelsesstatistikken er kun med i det nye system, hvilket skyldes, at puljen er vedtaget som en del af reformen af udligningssystemet. Det samme er tilfældet for modregningen af parkeringsindtægterne, særtilskud til grænsenære kommuner og kommuner med boligområder med særlig høj kriminalitet og forhøjelsen af det særlige ø-tilskud. Derudover er de øvrige særtilskud og indfasningen af reformen ikke en del af det nuværende, men blot det nye, da dette ligeledes vedrører reformudspillet.